Reflectieblogs
Voor leiders
#02 Dwars door de modder
Waarom om problemen lopen onverstandig is
Waarom om problemen lopen onverstandig is
Modderpoel
Als je wel eens wandelt, ken je vast de modderpoelen die je smalle bospad versperren. Glibberend en glijdend zoek je een weg om de poel heen. Je bent waarschijnlijk niet de eerste; al snel is er een alternatieve route ontstaan. Ook ik deed dat altijd, tot ik recent in Nieuw Zeeland was. Bij de start van één van mijn wandeltochten hing een bordje: If you face mud on the trail, please go right through! Met andere woorden: loop niet om de modderpoelen heen. De reden hiervoor is dat het de natuur flink beschadigt als mensen niet op het pad blijven. Dwars er doorheen, dus! Tot mijn verrassing wende het snel. Sterker nog, het liep eigenlijk wel lekker. Geen aarzeling, goede schoenen aan en doorstappen.
In de verdrukking
Terug in Nederland zette dit me aan het denken: waarom gaan we eigenlijk altijd om de modder heen? Angst voor vieze schoenen, natte voeten? Terwijl het eromheen glibberen je meestal niet schoner houdt, de kans op uitglijden toeneemt en de natuur rond de poel in de verdrukking komt.
Eenzelfde patroon zie je in organisaties. Wat doen we als een medewerker niet goed functioneert? Ik heb vaak gezien daar over gemopperd werd, maar de persoon in kwestie niet écht werd aangesproken. In het beste geval werd om zo iemand heen gewerkt en was er geen sprake van optimale inzet van mensen. In het slechtste geval waren medewerkers er echt de dupe van. Het pad om de spreekwoordelijke modderpoel werd groter waardoor de omgeving beschadigd raakte. In extreme gevallen lijdt een heel team daar onder.
Natte voeten
Het is één van de moeilijkste taken als leidinggevende: een goed feedback- of verbetergesprek voeren, consequent opvolgen en doorpakken als verbetering uitblijft. Mensen echt de waarheid zeggen, is nu eenmaal confronterend. Maar in die gevallen waarin ik dwars door de modder ging, was het resultaat het grootst. Ook al kreeg ik soms natte voeten, voor de omgeving was het een zegen. Als je zo’n verbetertraject met transparantie en menselijkheid uitvoert, verdwijnt de modderpoel en herstelt de schade zich weer. In het uiterste geval is het vertrek van de disfunctionerende medewerker nodig. Ook voor diegene zelf is dat beter! Bijna altijd kan iemand op een andere plek met een nieuwe start weer volop van betekenis zijn. Want zeg nou zelf, niemand wil voor modderpoel worden uitgemaakt.
En jij?
Heb jij iemand in de team waar je eigenlijk iets mee moet maar nog omheen loopt? Heb je diegene al rechtstreeks aangesproken? Zo nee, ga dan dwars door de modder. Misschien krijg je even natte voeten, maar als je doorzet, zal het voor iedereen de moeite waard zijn en groei jij als leider.