Merander Adviseert:
Duik met ons in de kern van jouw verandering. Onze haarscherpe analyse onthult de essentie van jouw uitdaging. Van daaruit bieden we advies op maat en begeleiden we je stap voor stap. We betrekken alle relevante stakeholders, zodat eigenaarschap een brede basis krijgt. Een verandertraject kan vele aanleidingen en vormen hebben. We geven enkele voorbeelden zonder volledig te willen zijn:
Ontwikkeling van een sociaal veilige omgeving
Hoe vergroot je de sociale veiligheid in je organisatie?
Weet je niet weet waar je moet beginnen? Of heb je een casus met ongewenst gedrag die voor onrust zorgt in je organisatie? Sociale veiligheid in cultuur en onderwijs is een hot topic en wezenlijk onderwerp.
Bij de podiumkunstacademies in Maastricht werkten we samen met alle spelers in de organisatie om sociale veiligheid duurzaam te vergroten en verankeren. We betrokken studenten en docenten actief in het formuleren en vormgeven van uitgangspunten en acties.
Het resultaat was enerzijds een versterking van het formele beleid, zoals heldere gedragscodes en procedures. Anderzijds voerden we de echte dialoog zodat beleid werd vertaald naar gedrag in de praktijk.
Meer lezen:
https://www.conservatoriummaastricht.nl/are-you-okay
https://www.toneelacademie.nl/nl/de-academie/sociale-veiligheid
Ontwerpen van studeerbare curricula
Hoe ontwikkelen wij een studeerbaar curriculum?
Het programma Succesvol Studeren van Zuyd Hogeschool heeft als ambitie te zorgen dat alle opleidingen beschikken over een studeerbaar curriculum, zodat minder studenten uitvallen en vertraging oplopen.
Wij gingen met de opleidingen op zoek naar barrières in het curriculum die studenten verhinderen om succesvol te studeren. Omdat er te veel toetsen zijn of omdat het curriculum te versnipperd is. Opleidingen werden ondersteund door on-the-job begeleiding door medewerkers die speciaal hiervoor zijn opgeleid.
Mare de Groot heeft bij dit programma veranderkundige ondersteuning geboden. Vanuit het gedachtegoed van Annemarie Mars| For a change verzorgde zij training, coaching en intervisie bij de begeleiding van verandering.
Meer lezen:
https://www.forachange.nl/boeken-en-tools/een-ander-hoe/
https://www.zuyd.nl/over-zuyd/succesvol-studeren/succesvol-studeren
Analyse van een complex organisatieprobleem
Hoe brengen we rust terug in een organisatie die stuurloos is geraakt?
Tref je een organisatie waarin er veel wisselingen van de wacht zijn geweest? Waarin ruis en gedoe aan de orde van de dag zijn? Waarin er weinig rolvastheid is? Waarin er veel geklaagd en geroddeld wordt? Waar resultaten achter blijven? Dan kan er sprake zijn van een verwaarloosde organisatie.
In zo’n organisatie heeft het langdurig ontbroken aan sturing en begeleiding van de organisatieontwikkeling. Daardoor zijn schadelijke patronen ontstaan in de omgang tussen leiding en medewerkers.
Een eerste stap naar herstel is onderkenning van de verwaarlozing. Mare de Groot heeft ervaring met analyse en interventies die bijdragen aan herstel van het vertrouwen in de leiding. Daardoor keert de rust terug in een organisatie en kan deze zich weer richten op haar kerntaak.
Meer lezen: https://joostkampen.nl/
Co-creatie bij vernieuwing cultuureducatie
Hoe kunnen educatieve activiteiten beter aansluiten bij het onderwijs?
Vijf jeugdtheatergezelschappen uit verschillende regio’s in Nederland wilden nieuw aanbod voor hun cultuureducatie creëren. Ze wilden activiteiten of producten aanbieden die een aanvulling vormen op het onderwijsprogramma en bijdragen aan de ontwikkeling van de 21e-eeuwse vaardigheden van kinderen.
Samen met Anne-Marie Kremer | Cultuurontwerp legde Mare de Groot de basis voor het project Klasse Theater. De gezelschappen werkten in co-creatie met leerkrachten en kinderen aan de ontwikkeling van nieuwe educatievormen, waardoor kinderen spelenderwijs expressieve en filosofische vaardigheden aanleren en het eigen kritisch en creatief denkvermogen ontwikkelen.
Meer lezen: